torsdag 4 september 2008


Idag mår jag som en rugguggla igen...

Nös mig igenom gårdagen på jobb. På kvällen började näsan rinna och lagom till sängdags hade man fått ont i halsen oxå! Kunde knappt sova för jag kunde inte andas genom näsan och det innebär att man saglar..., blir torr i halsen och måste svälja och hosta stup i kvarten.

På tal om rugguggla så såg jag ett program förra veckan där den svensk/tunisiske författaren Jonas Hassen Khemiri blev intervjuad. Förstår inte varför jag fastnade framför det programmmet för jag brukar inte titta på Läslustan och sånt men så här ser han i allafall ut...fniss!Han, Jonas alltså, hade funderat över en intressant sak som jag aldrig tänkt på nämligen att svenska språket är väldigt fågelrikt...

Eh, vaddå fågelrikt tänkte man ju där i soffan och sen började han rabbla upp följande:


Alla Hollywoodstjärnor har från barn till vuxen förvandlats från den fula ankungen till en svan!

Om man inte vill hänga med på något så undras det genast om man bara ska sitta hemma och uggla
Om en kille är kaxig är han en riktig tocke (i Skåne, iallafall)

Har man långa ben så har man storkben

Är man hes så kraxar man fram orden
Ställer man upp sig i led så går man i gåsarad

Vill man få tyst på någon så säger man håll truten!

Pratar man i nattmössan så snackar man goja

Tonårsflickor kvittrar och är glada som lärkor

Som kvinna kan man vara virrig som en höna

När man känner sig frusen, trött och bara vill sitta i soffan kan man kalla sig för rugguggla

Man kan harkla sig för man har fått en tupp i halsen

När man blivit pappa är man stolt som en tupp

Man kan få pippi på något

Fegisen är en riktig mes

Turken kan ha en örnnäsa

Gravida vaggar fram som ankor

Chefer hökar över personalen

Skriver man fult så skriver man som en kråka

Är man lite trögfattad så är man dum som en gås

När man har alla kriterierna som t.ex. artist så är man fullfjädrad

Om man är erfaren och vis så är man klok som en uggla
Är du överbeskyddande är du en riktig hönsmamma

En dam med skinn på näsan är en riktig skata
Är du liten o klen kan du bli kallad sparv
Damer som pratar i grupp i t.ex. fikarum, kacklar
En flicka som sjunger bra är en sångfågel

Om man är feg så är man en riktig kylling

Tager man sig ett glas för mycket så blir man full som en alika

Det finns säkert hur många fåglar till i svenska språket men just nu kommer jag inte på fler. Men visst är det kul när man börjar tänka på vad vi egentligen säger...
Gokväll!!




3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaahahaha, den var bra den....
O jag förstååår varför du såg på detta program!!! SLUUUURP!!! ;O)

POK (puss o kram) hihihi

Anonym sa...

pigg som en lärka.... hade du den ? ;O)

Anonym sa...

Håret som ser ut som ett skatbo?
Nämen det var ju för roligt haha.
Som du kan komma på.
Kram och krya på dej!