måndag 20 oktober 2008


I går var vi på Jessica Olssons

arbetsplats nämligen

Där inhandlade vi murgröneplantor till vårt nya fina staket och litt annat smått o gott

När vi kom hem lagade Frida "Bittes äpplekaka med vaniljsås" som vi slevade i oss!! Supergod!

Bittes äppelpaj (6 port)
Ingredienser:
6 äpplen (ca 800 g)
150 g smör
3 dl havregryn
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret i en kastrull. Dra från värmen. Blanda i alla övriga ingredienser utom äpplena.

2. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg äpplena i en smord ugnssäker form. Fördela smeten över.

3. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med glass eller vaniljvisp.


Sedan tvingade Frida oss att...
att se Moulin Rouge
Och fy faaaaaaan va bra den va!!!!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen vad kul!Jag gjorde oxå Bittes paj igår, jag tog 1½ sats Tosca som hon skrev.Så nu får man äta det i dagarna 3. Men SÅ god den var.Moulin Rouge, vad bra den e. Har ni inte sett den tidigare??
Där behöver man inte tvingas.
Vilken bra bild på Frida i tidningen i fredags. Jag kände inte igen henne, det var Carina som sa det.Så nu har jag klippt ut den.Heja Frida, du var mej en vacker servitiris.Ja Curtan han får nog komma hit så han och Uno får bränna fett, dom dansar ju inte haha.(Mailet du skickade)
Ha det nu så gott!
Kram från oss

Anonym sa...

Amen!!! Det receptet + goa äpplen fick jag idag av min kollega ;O) Så den tänkte jag göra på fredag :O) MUMMA!!!!
Asså.... jag säger detsamma!!! Har ni inte sett den tidigare!!!!? Ja den e riiiktigt bra :O)
Har nog missat nåt i fredags tidningen märker ja.... får gräva fram den igen o kolla ;O)
POK

Anonym sa...

Fan va skalt me pajen! Iofs är den ju med i senaste Buffe så halva svenska folket har väl bagat den i helgen...

Nä vi har inte sett Moulin Rouge...Anledningen är att faktiskt så är inte Nicole en favorit hos oss och sjunga trodde man inte att hon kunde och sen franskt...nä alltså vi är inte så franska av oss, varken Johan eller jag.Men det det var kul att bli så överraskat, överväldigad!!!

Thezzz: Frida var med i Zick Zack bilagan i fredes (utkommer 1 gång per månad med Allehandan).
Ja gör den pajen! Du blir inte besviken. De va den goaste och lättaste paj jag nånsin gjort!